روایتی از ناباوری ها برای آینده در جغرافیای فساد قدرت در کابل
نویسنده : مهرالدین مشید نویسنده : مهرالدین مشید

مردم افغانستان بعد از سقوط طالبان با خوشباوری های بیش از افزون انتظار داشتند که هر چه زود تر امنیت در سراسر این کشور تامین و در نتیجۀ استقرار صلح و ثبات ، بهبودی زودهنگام اقتصادی را توقع داشتند . این باور  زمانی در میان مردم این کشور پایدار تر شد که جامعۀ جهانی اعطای کمک های ملیارد ها دالری را برای این کشور وعده سپرد . این امید واری ها درمیان وعده های ناتمام جناب کرزی مانند پارچه های سنگین یخ آب گردیدند و به آب یاس آلود وانزجار آوری مبدل شدند که اکنون نه به مثابۀ دریای توفانی فساد ؛ بلکه به گونۀ بحر بیکران فسق و فجور در سراسر کشور به حرکت در آمده و مانند سیلاب طغیانی و خانه براندازی حتی آبرو و افتخارات تاریخی این ملت را جاروب مینماید .

 اکنون که فساد اداری در افغانستان به اوجش رسیده و به گواهی نشریۀ سازمان بین المللی شفافیت  این  کشور با داشتن 1.3 امتیاز در مقام دوم را کسب نموده و دولت افغانستان در مسابقۀ فساد مدال نایب قهرمانی را حاصل نموده است . کمک های 32 ملیارد دالری جامعۀ جهانی در این کشور حیف و میل شده و نه تنها 8 ملیارد دالر آن که به دولت تحویل داده شده در گرداب فساد اداری دولت محو نشده بلکه بیشترین این کمک ها بوسیلۀ کمپنی ها وموسسات خارجی به باد فنا رفته وتنها کمتر از ده در صد آن در پروژه های بازسازی افغانستان به مصرف رسیده است . اینکه به چه دلایلی این  کمک ها بصورت مجموعی به دولت افغانستان سپرده نشد یا دست کم صلاحیت بازپرسی این پول ها به دولت افغانستان داده نشد و شاید بهانه هایی از قبیل نبود ظرفیت انسانی اعم از  متخصصان و کار آگاهان اقتصادی و فنی نتواند ، دلایل کافی برای خود داری جامعۀ جهانی از دادن پول ها به دولت افغانستان باشند . این موضوع جریان پیچیده یی است که تا حال چندان سر کلافۀ سر در گم آن پیدا نیست ؛ اما از میان این همه هیچ مدانم های مرموز میتوان گفت که  یکی  از دلایل روابط  تنگا تنگ مقامات غربی با کمپنی ها و قراردادی های خارجی است که از دست داشتن مقامات غرب در عدم پرداختن این پول های کمکی به افغانستان پرده برمیدارد که برخواسته از بورورکراسی خیلی پیچیدۀ مغرب زمین است و  رسانه های غربی به خوبی پرده از روی آن برمیدارند . چنانکه  نیویارک تایمز(1) به دنبال چشم اندازی بر مراکز خارجی ها با دیوار های بلند نظر افگنده  ، نوشته است که افغان با دیدن اینها به حیرت می افتند که آیا اینها برای آبادی وتامین امنیت درکشور شان آمده اند . درحالیکه هشت سال از سقوط طالبان میگذرد  . هنوز این کشور از جملۀ عقب مانده ترین کشور ها است . این روزنامه به دامه نوشته است ،  پول هایی که وارد افغانستان می شوند چهل درصد آن بصورت فوری ازافغانستان بیرون می شود و بیشتر آن برای قرار دادیان خارجی داده می شود . معاش یک کارمند ادارۀ یک کارمند انکشاف بین المللی امریکا در افغانستان  300 مرتبه بیشتر از معاش یک معلم افغان است . تنها بیست در صد از این کمک ها در افغانستان به مصرف میرسند .

نه تنها روزنامه نگاران غربی بلکه مقامات ارشد غربی نیز بر حجم گستردۀ این فساد معترف هستند . چنانکه معاون کمیسیون مالی اضطراری جنگ  سنای  امریکا (2) گفت : شمار قرار دادیان امریکایی درافغانستان 74 هزار است . سنای امریکا از کار این قرار دادیان شاکی بوده و از حیف ومیل شدن پول ها بوسیلۀ این قراردادیان سخن گفته و افزود ،  قرار دادی هایی که وارد پایگاۀ امریکایی ها می شوند ، باید ازلحاظ امنیتی مورد کنترول قرار بگیرند . فساد غربی ها در افغانستان آنقدر گسترده است که حتی پای مفتشین بلند رتبۀ آنرا برای پیجویی فساد در افغانستان به این کشور کشانده است . چنانکه آرنولد فیلدس (3)مفتش امریکا در افغانستان در امور بازسازی گفت : هدف ما از این بررسی حساب گیری از 40 ملیارد دالری است که برای افغانستان مالیه دهنده گان امریکایی مالیه داده اند و نباید این پول ها حیف ومیل شوند .  ما برای حساب دهی و بررسی فساد کار مشترک می کنیم . امنیت ، حکومت خوب و  ... جامعۀ جهانی باید برای محو فساد کار نمایند : صد تن لیستی از مامورین فاسد ترتیب شده است. 

هرچه باشد ، فساد گستردۀ خارجی ها نمی تواند ، دلیل واقعی و قانع کننده برای رفع مسؤولیت دولتمردان افغانستان باشد ؛ زیرا دولت افغانستان با توجه به منافع مرد م این کشور مسؤولیت داشت تا آخرین تلاش های خود را برای ملتفت گردانیدن خارجی ها برای اعطای پول به دولت افغانستان به خرج میدادند که ندادند ، زیراکه مقامات دولتی افغان ها زد و بند هایی با کمپنی ها و موسسات بین المللی داشتند که با عقد قرار داد با آنها حق خویش را از آنها میگرفتند و به این ترتیب بخشی از این پول های به تاراج رفته بوسیلۀ خارجی ها به جیب مقامات ارشد افغان افتاده است . گذشته از اینکه مقامات افغان در بخشی از قرار داد های نظامی و غیر نظامی بویژه وزارت دفاع ، وزارت داخله و ریاست امنیت ملی  با خارجی ها از آنها حق گیری میکنند . چنانکه خبرگزاری پژواک به نقل از خانگل کارگر (4)نمایندۀ مردم پروان موضوع قرارداد 31 عراده وسایط زرهی را افشا کرد که از سوی یک کمپنی شخصی  روزانه به پنجضد دالر به افسران عالی رتبۀ وزارت دفاع طور قرار داد سپرده شده است . محمد نعیم دیندار رییس تفتیش و کنترول وزارت مالیه گفته است که تماس هاییکه در این زمینه با مقامات وزارت دفاع گرفته اند . مفتشین وزارت دفاع گفته اند که این وسایط زرهی از سوی گروپ های نظامی امریا به اردوی افغانستان سپرده شده اند که اسناد چنین قرار داد در وزارت دفاع وجود ندارد . نظر به این گزارش معاش پنج ماهۀ یک سرباز برابر است به کرایۀ یک روزه موتر زرهی یک جنرال افغانی این خبرگزاری به ادامه نوشته بود که به احتمال زیاد همچو قرار داد ها در وزارت داخله ، امنیت ملی ، کمیسیون مستقل انتخابات و ...  زیاد موجود باشند .

تنها این موارد نیست ؛ بلکه موارد زیادی اند که حاکی از دست داشتن مقامات افغان در فساد مشترک اداری جدا از فساد اداری داخلی است . به گونۀ مثال میتوان از قرار داد هایی می توان یاد آور شد که بوسیلۀ سایر وزارت های سکتوری وغیر سکتوری مانند وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ، وزارت انکشاف دهات ، وزارت معارف  و شاروالی کابل در تبانی با کمپنی ها شرکت ها و موسسات انجویی بین المللی صورت گرفته است و هر کدام در برابر عقد قرار داد ها با شرکت های داخلی و خارجی به نحوی پول رشوه گرفته و یا به گونه یی در فیصدی سهم آن شرکت شریک شده اند . چنانکه  واشنگتن پست (5)از عدم شفافیت در عقد قرار داد مس عینک با یک کمپنی چینایی سخن گفت که در روند آن ابراهیم عادل وزیر معادن و صنایع   30 ملیون دالر رشوه گرفته است . اما عادل هرنوع اتهام را رد کرده و از شفافیت در این قرار داد سخن گفت . وی علاوه نمود که پروپوزل این قرار د اد از سوی بیست تن متخصص بررسی شده که  6 تن از کارشناسان معادن این وزارت نیز شامل آن است  و بعد تر بوسیلۀ 6 تن نماینده گان ولسی جرگه نیز بررسی شده که بعد از آن از سوی کرزی به توشیح رسیده است .

از این گونه زد وبند ها در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با شرکت های مخابراتی زیاد سخن گفته می شود . هم چنین مواردی وجود دارد که حاکی از دست داشتن سایر مقامات افغان در زمان ماموریت شان در فساد مالی واداری است . چنانکه صبغت الله سنجر(6)رییس استرتیژی وپلان ریاست جمهوری درمصاحبه باتلویزیون شمشادکه درشب دوم دلوبه نشررسید، به مطلبی اشاره کردکه ازشنیدن آن موی براندام انسان راست میشود. آقای سنجردربخشی ازصحبت هایش گفت مامجبورهستیم ، بعضی ازواقعیت هارابایدافشاکنیم واگرامروزافشانکیم فردابایداین کاررابکنیم وآن اینکه " دروقت عهده داری وزارت مالیه آقای اشرف غنی احمدزی ، مبلغ یک صدملیون دالرازکمک های بانک جهانی به حساب شخصی شان انتقال شده که دولت افغانستان ازچگونگی استفادۀ  ویاانتقال آن به حساب دولت معلومات ندارد". هر گاه حساب رشوه ها و اختلاس های پیهم در وزارت حج واوقاف باز گردد و دوسیه های پرحجم فساد اداری که گویای آشکاری بر دست داشتن  وزیران و معینان سابق این وزارت در اختلاس است ، ورق زده شود و حساب دارایی های منقول و غیر منقول متصدیان گذشتۀ این وزارت که زبانزد خاص و عام است ،  برملا گردد ، در اینصورت شاید بتوان گوشه یی از فساد اداری را در این وزارت مقدس مشاهده کرد . گرچ این وزارت یک وزیر و یک معین (7)را در گذشته به جرم فساد اداری قربانی داده است . زیارت بیت الله هر سال از این وزارت قربانی میگیرد . چنانکه در سالجاری چکری (*)سرپرست این وزارت نیز متهم به فساد اداری شد و رسانه ها امر دستگیری او را از سو مقام ریاست جمهوری منتشر کردند . اتهامات بر او زمانی بالا گرفت که دوتن از نزد دو تن کارمندان (8)این وزارت در هنگام بازگشت از سعودی 360 هزار دالر امریکایی که در قطی های بیسکویت جابجا شده بود ، از سوی امنیت ملی مصادره شد و عاملین آن دستگیر گردید  . 

این گفته ها جدا از آن تارج ها و چپاول هایی مانند غضب و فروش صد ها جریب زمین های شخصی و دولتی توسط قوماندانانی مانند امان الله گذر ، حاجی صفی الله ، مولانای سیدخیل و شماری دیگر در یک زد وبند مافیایی به فروش رسیده و این روند در اکثر نقاط افغانستان به شمول شهر کابل هنوز هم ادامه دارد . امروز در محاکم افغانستان صد ها دوسیه وجود دارند که در الماری های محاکم افتاده و داغ خستگی های مدعی ها و بی باز خواستی قاضیان کرام در  آنها خود نمایی دارند  که به گونه یی سیاه ترین کارنامه های مقامات دولتی را از گذشته تاکنون به نمایش گذاشته اند .  این دوسیه ها جدا از آن دوسیه های کلان و خیلی افتضاح بار اند که گوشۀ نمایانی از این رسوایی های انکار ناپذیر و غیر قابل پنهان هنوز هم در سیمای خانه های "شیر پور"( که بنام چور پور زبانزد خاص و عام است ) به مثابۀ میخ های زشت و کریه در قلب تپندۀ "قلعۀ تاریخی شیرپور" جلوه مینمایند و به گونه یی دستان مقامات بلند دولتی را در فساد آشکار مینمایانند و هر نقل محفل هر خبر نگار خارجی بوده و حتی توجۀ سفرا و مقامات ارشد غربی را به خود جلب نموده است . چنانکه سفیر امریکا(9) : خانه های شیرپور نشان میدهد که به چه میزانی مقامات دولتی در فساد دست دارند ؛ زیرا بیشتر این خانه ها به مقامات دولتی تعلق دارند .

 روزنامه های واشنگتن پست وهرالدتریبیون (10): ازحجم فساداداری درافغانستان پرده برداشته ونوشته است که  دراین کشوربرای اشغال هرپست فرماندهی پولیس دست کم صدهزاردالر، برای اجرای قباله یی 25 هزاردالروبرای انتقال کاروانی باید 6هزاردالررشوت پرداخته شود و افزوده است که دراین فساددست کسانی بیشتردخیل است که درشیرپورکاخهاوویلاهااعمارکرده اند وعلاوه کرده است که دارنده گان کاخهای شیرپورراازجمله کسانی اندکه دست آنهاتاشانه دراین فسادغوطه وراست . این روزنامه هاامریکارابه نقد گرفته اندکه چگونه دولت فاسدی رادرافغانستان موردحمایت خودقرارداده است ؟ وحتا اوباما رییس جمهورجدیدامریکاراهشدارداده اند تا رویکرد تازه یی  را در این کشور در پیش گیرد ودرغیراین صورت اوناگزیرخواهدبودتادراین کشوردربرابردوجبهۀ خطرناک یکی  فساداداری ودیگری طالبان قامت راست نماید. درحالیکه هردوجبهه کمرسلف اوراچنان خمیده کرده است که اوباماراناگزیرکرده است تادراین رابطه احتیاط رادرپیش بگیرد. چنانکه او گفت  وگوباتلویزیون سی ان ان(11) به انتقادازسیاست های یک جانبه وجنگ طلبانۀ بوش ، اقدام نظامی راروش مناسبی دربرخوردبادیگرکشورهاندانسته وافزوده است که مردم امریکاازرییس جمهورخودانتظاردارندکه امنیت آنهاراتامین کندوامریکاراازانزوابیرون آورد .

اسوشیتت پرس (12): حضور جنگ سالاران در گسترش فساد درافغانستان نقش دارد . این شبکه از دو معاون کرزی فهیم و خلیلی یاد کرد که جنگ سالاران اند و از دوستم یاد کرد که وی دو هزار تن را در کانتینر ها به قتل رسانده  است . افزوده است : اینها که پول های زیادی از طریق چپاول دارایی های مردم بدست آورده اند . ناتو چگونه می تواند بر حکومتی اعتماد کند که در راس آن چنین آدم هایی باشد که نظام آن به ضرب المثل فساد تبدیل شده است .

هرگاه حساب بی خبر گذاشتن حامدکرزی در امضای اسنادیکه حاکی از بد ترین نوع فساد اداری در افغانستان است ، به این لیست افزوده شود . این نه تنها نشان دهندۀ سر نخ فساد در ارگ ریاست جمهوری است ؛ بلکه بر این حرف مولانا مودودی صحه میگذارد که  گفت "پشه ها به اطراف کثافات جمع می شوند" . چنانکه  روزنامۀ هشت صبح(13) مطلب  سندی تایمز را بدست نشر سپرده که آقای کرزی فرمان اعمار اپارتمان را در محل کامپلکس  کتابخانۀ عامۀ کابل برای میرویس "عزیزی" مالک عزیزی بانک صادر نموده است .

این گونه حیف  و میل ها با توجه به کمک های 32 ملیارد دالری جامعۀ جهانی به افغانستان شاید حرف هایی به گونۀ مشت نمونۀ خروار بوده و خیلی خورد تر از آن حیف و میل هایی باشند که هنوز سر نخ آن برملا نگردیده است و شاید به ملیارد ها دالر نیز برسند .  ممکن سرنخ فساد چنان در این کشور عمیق و گسترده است که بصورت فراگیر به پای هر مقام دولتی بویژه مقامات ارشد دولتی  شامل وزرای سابق و برحال  و بالا تر از آنها گرۀ ناگسستنی خورده است .  از سوی این فساد چنان پیچیده و گسترده است که شاید دریافتن سرنخ آن کار ساده یی نباشد و بعید به نظر میرسد که ادارۀ جدید ایجاد شده برای مبارزه با فساد از عهدۀ آن بیرون شود و حتی ترس آن میرود که این اداره هم بالاخره قربانی مبارزه با فساد شده و کارمندان آن با کوله باری از فساد بر دوش لنگ لنگان در قافلۀ مفسدین دیگر به حرکت در آیند . زیرا در فساد اداری افغانستان دست مافیایی و خطرناکی دست دارد که به مجرد پیدا کردن رد پای یکی نه تنها حلقه های زنجیره یی دیگر فساد را از چنگال قانون فرار میدهند ؛ بلکه مجرمی را که مانند دزد با پشتاره گرفته شده  ، نیز از چنگ قانون میر هانند . فساد در دولت افغانستان چنان بزرگ است که شکل فراملی را به خود گرفته و دست مقامات فاسد در دستگاۀ دولت در دست  فاسدانی در آنسوی مرز ها هستند که در مقامات بالایی قرار دارند . بنا براین بعید است که به این خوشباوری ها امید وار برای برچیدن فساد در افغانستان بود . ترس آن میرود که این هیاهو به مثابۀ "ماۀ عسلی" برای دورۀ جدید کرزی باشد و چند روز بعد تر با خاموش شدن صدا های فساد در غرب  پیرامون افغانستان ، به تدریج صد ها اینجا هم خاموش گردد و گویا ساحل که آنجا ها آرام است ، اینسوی ساحل آرامتر از آن خواهد بود .      

مسآلۀ محو فساد زمانی در افغانستان شگفت آورتر به نظر میرسد که تبصره های رسانه های داخلی وخارجی در مورد معاونان جدید کرزی (14)بخصوص مارشا فهیم مانند گرزی سنگین به گوش ها  طنین انداز میگردد . چنانکه هیلری من لورت مشاور سابق امنیت ملی امریکا (15)در گفت و گو با شبکۀ فرانس پرس گفت : مارشال فهیم یکی از معاونان کرزی که در کار قاچاق مواد مخدر دست داشته و هم در قتل مسعود متهم است . وی هم چنان از دست داشتن گل آقا شیرزوی در کار و بار مواد مخدر سخن گفت . و افزود که کرزی بعد از ملاقاتش با او در برابر انصراف او از نامزدی وعدۀ مقام وزارت را از سوی کرزی بدست آورد  . وی هم چنان از هم         پیمان دیگر کرزی از دوستم یاد آور شد که در قتل وتیر باران 2 هزار طالب دست دارد ، یاد آور شد که با آمدن خود در کابل بعد از خروج او از کابل ، حامیان خود را برای رای دادن به کرزی ترغیب کرد و کرزی هم برایش وعده داد که یکی از حامیان او را وزیر مقرر خواهد کرد . او هم چنان از برادر کرزی احمدولی یاد آور شد که در کار قاچاق مواد مخدر دست دارد و امریکایی ها خواهان خروج او از مقامش در قندهار شده اند . وی از قول خبرنگاری گفت که کرزی هیچگاهی حاضر نیست تا در مورد برادر خود با رسانه ها گفت و گو نماید .

هر گاه این حرف ها مغرضانه تلقی شود ، چگونه ممکن است کار نامه های آقایان مانند فهیم و امثال او را در گذشته های زمامداری اش نادیده گرفت و برهمگان آشکار است که درنتیجه فشار او بود که شاروالی کابل ناگزیر به توزیع زمین های شیرپور برای مقامات ارشد دولتی گردید . چنانکه کرزی در اوایل سال  جاری در جمعی از فرهنگیان گفته بود  : فهیم شخصیت خوبی است ؛ اما کار بدی که کرده در غیاب من فرمان توزیع شیرپور را صادر کرده است .  توزیع شیر پور از سوی او برای شماری زورمندان که سبب تخریب این قلعۀ تاریخی شد و اکنون خانه های این محل به مثابۀ زخم خونینی در سینۀ کابل خود نمایی داشته و از جمع سیاه ترین کارنامه های دولت کرزی در است . این حرف کرزی (16)که به فهیم گفت : "زه تا نه شم ساتلی اوته غواړې چې وزیران هم ستا په خوښه وټاکل شي" ممکن نیست اشک های خونینی را در چشمانی  خشک نماید که به جبر و زور بوسیلۀ بصیر سالنگی از خانه هایشان از محل شیرپور بیرون رانده شدند . (17)

در این شکی نیست که ضعف و ناتوانی کرزی زمینۀ فساد را در داخل کشور هموار گردانید و دست  خارجی ها را برای فساد بیشتر در این کشور درازتر گردانید . چنانکه اولین گام درجهت رفع فساد در افغانستان برکناری تمامی هیأت رهبری  سفارت های خارجی ،  موسسا بین المللی ، سازمان های اقتصادی ، سازمان های اطلاعاتی و متخصصان نظامی را خواهان است ؛ زیرا اینها مراکز اصلی ا ختلاس کمک ها هستند و دست این ها بیشتر در فساد اداری افغانستان دخیل است . این ها در یک سلسله زد وبند ها با قرار دادی های داخلی و خارجی پول های کمک شده به افغانستان را حیف و میل نموده اند (18). این بدان معنا نیست که با مسؤول فساد خواندن دیگران نقش پای جناب حامد کرزی را در فساد نادیده گرفت و او را بری ذمه دانست ؛ زیرا او بحیث مرد اول قدرت در افغانستان در برابر مردم این کشور مسؤولیت بیشتر دارد . سخن معروفی است که در زمان حضرت عمر برای قطع دست دزدی از او مشورت می خواستند . اولین حرف عمر این بود که چگونه می توان دست دزدی را به جرم دزدی قطع نمود که من امیر المومنین هستم . هرگاه شما در پی پیاده شدن عدالت در جامعه هستید ؛ اول دست من را ببرید . با ابراز این حرف چگونه می توان زمامداری را بری از مسؤولیت در قبال حوادث گوناگون بویژه فساد بزرگ مالی و اداری در این کشور خواند .  

حامد کرزی با این همه دشواری هاییکه به آن روبرو است . آیا تغییر اساسی یی در ساختار دولت ایجاد خواهد کرد ویا به  قول معروف همان آش  خواهد بود و همان کاسه ؟! این ذهنیت پس از آن در مردم افغانستان جان تازه گرفت که حامد کرزی برای چهارمین بار مراسم تحلیف را بجا آورد و باز هم مانند گذشته برای مردم افغانستان تعهد سپرد که برای محو فساد در این کشور جنگ زده و ویران مبارزۀ جدی مینماید این وعده را او در حالی برای مردم میدهد که مردم او را رییس جمهور قدرتمندی ندانسته و خاطر نشان کرده اند  که دشواری های زیادی در پیشروی او قرار دارد . چنانکه او (19) در دور دوم انتخابش بریاست جمهوری افغانستان گفته بود : فساد بزرگترین دشمن این ملت است . به هرطریق ممکن باید این لکۀ بدنامی را ازدامن افغان ها پاک نمایم .  و هم او (20)بود که گفت : تمام بانک های جهان از دولت مردان افغانستان پراست و هر کدام در خارج دو سه خانه دارند . او(21) این حرف  ها در آنزمان هم به قوت جامعۀ جهانی گفته بود : زور جهان در پشت ما است حالا که ما کار نکنیم ،   چه وقت کار خواهیم کرد  .

مقام های غربی از بسکه حرف های او را غیرعملی یافتند و گوش دادن او را به حرف ها و ناشنیده گرفتن آنها را دلیلی برای بی تفاوتی های وی پنداشته وگفتند : کرزی مانند فیل مرغ سر خود را پایین میگیرد

اکنون که آب از سر او یک نیزه بلند تر رفته و فشار جامعۀ  جهانی سخت بر شان های او سنگینی دارد و به گفته اشپیگل آنلاین  (22): کرزی چنان زیر فشار است که او خود را بحیث حاکم مستعمرۀ قرن هژده احساس می نماید . به ادامه از اسماعیل خان یاد کرد که جنگ سالار است و کرزی برای استفاده ازنفوذ آن در غرب افغانستان ا وی پیمان بسته است . درحالبکه امریکا نمی خواهد او در کابینۀ کرزی جای داشته باشد . این روزنامه از برادر کرزی نیز یاد آور شده که در کارمواد مخدر دست دارد و خاطر نشان کرده است که شاید وی سفیر افغانستان در دوبی شود .  این روزنامه از دوستم نیز یاد کرده که در کشتن دوهزار طالب متهم است . این روزنامه از فهمیم نیز  یاد آور شد که او در کار مواد مخدر دست دارد . او باید در دادگاۀ لاهه به محاکمه کشانده شود تا از قدرت برکنار گردد و به نقل از هیلری کلنتن نوشته است که هرگاه چنین کاری نشود ، امریکا برای حفظ فشار بر او ویزای دخولی برایش نخواهد داد .  این روزنامه از قول رابرت نیومن سفیرسابق امریکا نوشته است که هرگاه امریکا افغانستان را ترک نماید ، پاکستان را هم از دست میدهد . بنا براین او گفته است  ، امریکا که میگوید : چنین میکنم و چنان میکنم حرفهایی بیش نیستند .

آیا کرزن توان مبارزه با اینقدر دشواری ها را دارد و توانایی برداشتن بارگرانسنگ را که غرب بر دوشش گذاشته است ، در خود دارد یا اینکه مردانه ایستاد خواهد شد و خواهد گفت : این سنگ را که بردشته نتوانستم ، بهتر است تا آنرا در جایش بگذارم . هر گزنه ، این جرئت بزرگی می خواهد ؛   زیرا "نه" گفتن در برابر قدرت تهور می طلبد که    چند درجه بالاتر از جرئت است . آنهم قدرتی که از پی بسا رسوایی های تقلب زا بدست آمده است یا اینکه حالا که دور آخر او است ، باید مصالحه را کنار گذارده  و جدی کار نماید ؛ زیرا او در گذشته برای بقای خود از مصالحه استفاده کرده است و پس اکنون کمر را  محکمتر از گذشته بسته و ادارۀ جدید " مبارزه با جرایم سنگین" را که  به حمایت مالی امریکا و بریتانیا ایجاد کرده است و به قول  اتمر وزیر داخله (23) این اداره هشت ماه پیش تشکیل شده و هیچ مامور عالیرتبۀ دولتی نزد آن معافیت ندارد و مقام هایی از وزارت داخله ، امنیت ملی  و سارنوالی در راس این اداره قرار خواهند داشت ، یاری صادقانه خواهد نمود .  

وبه پیاده شدن این گفتۀ هیلری کلنتن که در گفت وگو با بی بی سی گفت : برای بررسی فساد اداری در افغانستان باید یک کمیسیون مستقل تحقیقات نماید . این کمیسیون جرئت داشته باشد تا نام های مقامات فاسد افغان را افشا نماید . ویسا ، شمارۀ 1061 ، 16 نوومبر به چه میزانی حواصلۀ فراخ و دست توانا دارد . به چه میزانی مدعی العموم کشور را که اکنون به گفتۀ رسانه ها چهل دوسیه مربوط به مقامات ارشد دولتی  و به قول سارنوال محمد اسحاق الکو (24)پانزد دوسیه در حال تحقیق اتهامات وارده بر سه وزیر برحال (25)و 12 وزیر سابقه در اداره های سارنوالی موجود هستند ، یاری خواهد کرد . با فیصله شدن این دوسیه ها و سپردن مجرمان به چنگال قانون دست کم بار کوچکی از فساد برداشته خواهد شد یا خیر این هم مانند گذشته یک سناریوی بیش نبوده و در یک بازی دیگری بر آن نقطۀ پایان گذاشته خواهد شد  . از همه مهمتر اینکه او برای محو فساد با چالش های عجیبت خانواده گی(26)نیزدچار است . برای جمع کردن بساط فساد در افغانستان اول باید از خانوادۀ خود آغاز نماید . کاری که برای او دشوار تر از همه باشد .

این در حالی است که  

هفته نامۀ فارن پالیسی (27)به نقل از مقام سابق وزارت خارجۀ امریکا نوشته است :  شیوۀ جدید امریکا در افغانستان چیزی نیست ، جز "فساد" وخرابکاری . واشنگتن می خواهد با دادن پول و رشوه با طالبان وسران قومی جنگ در افغانستان را مهار نماید . در حالیکه موفقیت در افغانستان تنها تا زمانی پایدار می ماند که پنتاگون به طالبان دالر های مالیه دهنده گان توزیع کند .

این کار ها همه بدون مشورۀ کرزی صورت میگیرد و به مشوره های امریکا در اصل وقعی  نمی گذارد . از همین رو است که کارشناسان تهدیدات کرزی را برای رفع فساد در افغانستان سوال برانگیز خوانده ونوشتند ،

سرمقالۀ واشنگتن پست (28): هرگاه اوباما در جنگ افغانستان پیروزی می طلبد ، باید برای کرزی گردن بنهد . در غیر اینصورت بدنامی کرزی به نفع واشنگتن نیست و واشنگتن هم  حق  واکنش بالمثل را در راستای شکایت از او ندارد .

از این گفته ها پیدا است که آقای کرزی برای محو فساد در کشوری مانند افغانستان نظاره گری بیش نخواهد ماند . کشوریکه به گونۀ تیاتر خونین با  موج های آتش دست و پنجه نرم کرده و آدم های در خون تپیدۀ آن تنها غم رهایی خود را دارند و دغدغۀ مسؤولیت پذیری نسبت به دیگران را از دست داده و یا در حال از دست دادن هستند . با آنکه این آدم ها در نزدیکترین قدم های خود جمعی کثیری از کودکان به خون خفته و بیجاره را می بینند و بدون ازندکترین توجهی که سرنوشت فردا های آنها بر دستان آنها خواهد بود ، از آنها به سرعت فرار می کنند تا باشد که با شعار بی مایۀ "من زنده جهان زنده ومن مرده جهان مرده" بسنده کرده و با ریختن آب بی تفاوتی ها بر روی خود به بهانۀ  فرار از حادثه گویا بر خود اتمام حجت نمایند . و چه رسد به اینکه تفنگداران حادثه ساز این تیاتر خونین را ترک  گفته و با تیر اندازی بروی سوگواران حادثه ، بازی دیگری را بیاغازند . بالاخره این حادثه که برنده ندارد ، همه بازنده اند و تنها برگ برندۀ مقطعی بدست کسانی خواهد بود که با منتهای بی تفاوتی ها و بی عافطفگی ها توان ترک کردن را در آغاز داشته و کلاه ها را بر سر گذاشته  و ثروتهای به تاراج رفته را با خود برده و سالم از حادثه می پرند  .  

این در حالی است که امریکایی ها واروپایی ها کمک های ملکی خود را برای افغانستان به شکل مشروط اعلام کرده و برای کرزی هشدار داده اند که هرگاه در ظرف شش ماۀ آینده جلو فساد اداری را در افغانستان نگیرد و نظام را از وجود مفسدین پاک نسازد . این ها تمامی کمک های ملکی شان را به  افغانستان قطع خواهند کرد . در این شکی نیست کرزی با توجه به سازش های گذشته  اش  با قاچاقبران مواد مخدر ، مافیای  فساد و اختلاث ، چنین توانایی را نداشته و حتی دور از توقع است . بالاخر خارجی ها فشار های بیشتری را بر وی تحمیل خواهد کرد که در این پهلوانی بیشتر مردم افغانستان بازنده خواهند بود . در این روند مردم افغانستان مانند جوی در زیر دو سنگ آسیاب  خورد و خمیر خواهند شد و بس

 در این میان آنچه مسلم است ، اینکه امروز یا فردا نیرو های خارجی از افغانستان را ترک خواهند کرد  که پیامد آن به مراتب خونین تر از ورود آنها خواهد بود . این ها به هر نحوی که افغانستان را ترک نمایند ، پس منظر آن خالی از فاجعۀ دردناک نخواهد بود که پیامی جز خون و آتش چیز دیگری نخواهد داشت . بعد از خروج آنها اوضاع در این کشور به مراتب پیچیده تر از امروز خواهد شد و فصل نامیمون تازه یی در این کشور حاکم خواهد گردید که حتی امروز نمی توان حجم فاجعۀ آنرا پیش بینی کرد . در شرایط کنونی که اوضاع دست کم در بخشی از کشور بصورت نسبی عادی بوده و در این بخش فعالیت هایی برای استقرار صلح میتواند موثر واقع شد که در این مدت کار مهمی برای تامین صلح صورت نگرفته است . پس در صورتیکه فردا سراسر کشور را خون وآتش فرا بگیرد ، در آنصورت همه چیز از کنترول خارج خواهد شد و هیچ کس نخواهد توانست ، کمترین کاری را برای استقرار صلح و ثبات در کشور انجام بدهد . این کشور سال های دردناک دیگری را سپری خواهد کرد تا با وقوع رویداد استثنایی شبۀ حادثۀ یازدهم سپتمبر تحول خاصی در این کشور رونما گردد .

 

یاد داشت ها :

 

1 - رادیو آزادی ، اخبار صبح ، سوم اکتبر

2-  رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 4 نوومبر

3 - رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 14 نوومبر

4 - ویسا ، شمارۀ 1063 ، 18 نوومبر    

5 - رادیوآزادی ، اخبار شام ، 19 نوومبر

6 -  اختلاس یک صدملیون دالر؛ اتهام یاواقعیت !؟، جریدۀ شهادت ، شمارۀ 14

7 -  جند سال پیش مطلبی نوشته بودم زیر عنوان " معامله گری دلالان در حج بیت الله"  که گوشه یی از زد وبند های فساد را بوسیلۀ هیأت بعثه در سعودی نشان میداد . این مضمون بعد از نشر در جریدۀ " اصلاح ملی" متصدیان این نشریه از سوی مقامات آنوقت وزارت حج  و اوقاف تهدید شد که گویا القاعده هستند و بر  ضد دولت کار مینمایند  تا بالاخر در سال بعد تر از آن معین آن وقت این وزارت به  جرم فساد مالی و اختلاس به سه سال حبس زندانی گردید و بدون تکمیل شدن حبسش جناب حامد کرزی او را عفو نمود تا اختلاسگران و رشوه گیران مانند کرم های چسپیده به بدن حاکمیت چاقتر و فربه تر شوند .

* - سندی تایمز  : دستور گرفتاری دو وزیر از سوی کرزی به اتهام فساد صادر گردیده است که این جدیت او را در مبارزه با فساد نشان میدهد . با ز رسان ادارۀ مبارزه با جرایم سنگین افغانستان که از سوی ماموران پولیس بریتانیا و امریکا سرپرستی می شود ، شواهد کافی را در مورد اتهام آقای چکری وزیر حج و اوقاف بدست آورده است . این روزنامه از یک وزیر دیگر هم یاد آور شد که نام آن افشان   نشده است . سندی تایمز زمانی این گزارش را پخش کرد که یک جنرال افغان به اتهام اختلاس ملیون ها دالر دستگیر شده است .

به اساس برخی از منابع موثق که به 8    صبح گفته اند ، در جریان مراسم امسال چهارصد شرکت در داوطلبی برای انتقال حجاج شرکت کرده بودند که بیست شرکت برنده شناخته شد . منابع موثق می  گویند که برخی از این شرکت ها صرف در بدل پرداخت پول موفق به دریافت سهمیۀ انتقال حجاج شده است . در همین حال شایعاتی وجود دارند که آقای چکری به برخی از شرکت ها ی برنده گفته بودند که آفر های شان ( پیشنهاد های شان ) را زیر قیمت های تعیین شده از سوی دولت تعیین نمایند . گفته میش شود که همچنان  وی دست این شرکت ها را ستاندن پول بیشتر از حجاج باز گذاشته بود و گفته بود که درموقع گرفتن پول بیشتر از خود سندی برجا نگذارند. در همین حال یکی از نزدیکان رییس جمهور کرزی روز گذشته به 8 صبح گفت که کرزی با بازداشت صدیق چکری به اتهام اختلاث وشوه ستانی موافقت کرده است ؛ اما دستور داده که بازداشت پس از پایان روند حج صورت بگیرد . "فساد در وزارت مقدس" ، 8صبح ، شمارۀ 732 ، 23 نوومبر

 

8 - این کارمندان این پول را از بخش کرایۀ اتاق های حجاج افغانی به کابل انتقال دادند که شاید در نتیجۀ یک سلسله زد و بند های پنهان میان مقامات این وزارت و مالکان اتاق ها بدست آمده است.

9 - رادیو آزادی ، اخبارصبح  ، 17 نوومبر

10-    رادیوآزادی ، 3 جنوری ، اخبارصبح

. 11-  اقدام نظامی روش مناسبی دربرخوردباکشورهانیست ، ویسا، شمارۀ 800

12 -  رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 13 نوومبر

  13 - حکم شماره 3303 مورخ 19/5/1388 رییس جمهور که در پی در خواست میرویس عزیزی بانک ملاحظه شد  :

شاروالی کابل و وزارت انکشاف شهری :

از آنجاییکه در پلان تفصیلی مرتبۀ سال 1365 ساحۀ سفید نشان داده شده بنا براین به منظور تشویق هر چه بیشتر سرمایه گذاران و احیا و بازسازی کشور نقشه و پلان تفصیلی ساحه را غرض اعمار تعمیر مورد ضرورت میرویس عزیزی که در آن پیاده رو و ساحۀسبز مورد نیاز ومعادلت آن با عمارت های ساحه متذکره در نظر گرفته شود ، ترتیب ، طی مراحل و اجازۀ اعمار داده شود .

این در حالی است که که معینیت فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ طی استعلام شماره 2179 مورخ 17/8/1387 به شاروالی کابل چنین می نگارد :

قرار اطلاع تعمیر سابقۀ عزیزی بانک که در پهلوی تعمیر موجودۀ کتابخانۀ عامه موقعیت دارد در ماستر پلان آینده شهر کابل برای اعمار بک کتابخانه مدرن در ن ظ گرفته شده است . برای این که کتابخانه های عامه بتواند در حصۀ ملکیت مذکور سندی داشته باشد.

بدین وسیله موضوع احتراما نگاشته می شود تا از  اعمار کتابخانه دراین ساحه وزارت اطلاعات و فرهنگ را در جریان قرار داده ممنون سازید . 

بااحترام

محمد ضیا افشار

مشاور بخش فرهنگی و سرپرست معینیت فرهنگی 

درنهایت دیپلوم مهندس امین الله سرپرست ریاست طرح و تطبیق پلان مهای شهری شاروالی کابل در جواب به استعلام معینیت فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ نوشته است :

به ملاحظۀ پلان تفصیلی مرکز شهر مرتبۀ سال 1365 باید متدکر گردید که در ساحه مورد نظر فریب چهار راهی ملک اصغر ی کامپلکس به شمارۀ  30 بنام کتابخانه عامه شامل پلان بوده که کتابخانه عامه فعلب و یک قسمت  همجوار ساحه فعلی مربوط به عزیزی بانک را احتوا مینماید و در آن کتابخانه عامه در نظر گرفته شده است .

آنچه که به روزنامۀ هشت صبح رسیده است . رییس جمهور از جریان آگاهی نداشته وهم شعبات ذیربط از دادن اطلاعات به وی خود داری کرده اند . آیا بی توجهی به ماستر پلان شهر کابل وپلان تفصیلی مرتبۀ سال 1365 که ساحه مذکور را کتابخانه در نظر گرفته است ، خود یک نمونۀ فساد نیست ؟ سهل انگاری و بی توجهی به ماستر پلان شهر کابل در فرمان رییس جمهور ، مرکز تجارت بجای کتابخانه ، آیا واقعا شهر چهار ملیونی کابل به یک  کتابخانه عامه مجهز و مدرن نیاز ندارد ، 8صبح ، شمارۀ 733 ،  24 نوومبر

 14 - اسوشیتت پرس : حضور جنگ سالاران در گسترش فساد درافغانستان نقش دارد . این شبکه از دو معاون کرزی فهیم و خلیلی یاد کرد که جنگ سالاران اند و از دوستم یاد کرد که وی دو هزار تن را در کانتینر ها به قتل رسانده  است . افزوده است : اینها که پول های زیادی از طریق چپاول دارایی های مردم بدست آورده اند . ناتو چگونه می تواند بر حکومتی اعتماد کند که در راس آن چنین آدم هایی باشد که نظام آن به ضرب المثل فساد تبدیل شده است . رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 13 نوومبر 

14 - کای آیده : حکومتی را نمی تواند بپذیرد که دلالان و جنگ سالاران آنرا هدایت نماید . و صلح تا زمانی دراین کشور تامین نخواهد شد که جنگ سالاران و ناقضین حقوق بشر در آن مجازات نشوند . رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 13 نوومبر

15 - رادیو آزادی ، اخبار شام  ، 15 نوومبر

16 - همایون حمید زاده پرون وویل چې ولسمشرکرزی له کارپوهانواو مشرانو سره د نوې کابینې د غړیو په باب خبرې کوي .

راپورونه وايی چې ښاغلي کرزي له ګڼو کارپوهانو اوصاحب نظرانو څخه د کابینې د غړیو په باب د هغوی نظرونه او لیستونه غوښتي دي .

په همدې منځ کې د جمهوري ریاست ماڼۍ ته یوې نژدې سرچینې تاند ته وویل چې څو ورځې مخکې ښاغلي فهیم هم د کابینې خپل لیست کرزي ته وړاندې کړ خو ولسمشرکرزي مارشال فهیم ته وویل : ((زه تا نه شم ساتلی اوته غواړې چې وزیران هم ستا په خوښه وټاکل شي.))

نړیوال وايي چې د کرزي له لوري نوې کابینه به له فساد سره د مبارزې په برخه کې دکرزي لومړنۍ ازموینه وي .

ساید انترنیتی تاند ،  25نوومبر

17 - برای معلومات بیشتر رجوع شود به مقالۀ " افتضاح شیرپور" در ساید های انترنیتی آریایی و خاوران و غبره

18 - آرنولد فیلدس مفتش امریکا در افغانستان در امور بازسازی : هدف ما از این بررسی حساب گیری از 40 ملیارد دالری است که برای افغانستان مالیه دهنده گان امریکایی مالیه داده اند و نباید این پول ها حیف ومیل شوند .  ما برای حساب دهی و بررسی فساد کار مشترک می کنیم . امنیت ، حکومت خوب و  ... جامعۀ جهانی باید برای محو فساد کار نمایند : صد تن لیستی از مامورین فاسد ترتیب شده است.  رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 14 نوومبر

19 - در امواج آزادی ، رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 14 نوومبر

20 -   در امواج آزادی ، رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 13 نوومبر

21 - در امواج آزادی ، رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 13 نوومبر

22 - رادیو آزادی ، اخبارصبح  ، 17 نوومبر

23 - ملت ، شمارۀ 223 ، 17 نوومبر

24 - اسحاق الکو : حتی آدم از دیدن رقم این پول های کلان شوک می بیند . پیشنهادی به مقام ریاست جمهوری داده ام که در  تشکیل استره محکمه ، محکمۀ خاصی تشکیل شود . دوسیه های ما از دو سال و سه سال پیشتر است .  رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 14 نوومبر

25 - واشنگتن پست : از عدم شفافیت در عقد قرار داد مس عینک با یک کمپنی چینایی سخن گفت که در روند آن ابراهیم عادل وزیر معادن و صنایع   30 ملیون دالر رشوه گرفته است . اما عادل هرنوع اتهام را رد کرده و از شفافیت در این قرار داد سخن گفت . وی علاوه نمود که پروپوزل این قرار د اد از سوی بیست تن متخصص بررسی شده و در مر حلۀ بعدی 6 تن از کارشناسان معادن این وزارت بررسی شده و بعد تر بوسیلۀ 6 تن نماینده گان ولسی جرگه بررسی شده که بعد از آن از سوی کرزی به توشیح رسیده است .

ضعف و ناتوانی کرزی زمینۀ فساد را برای خارجی ها بیشتر گردانید.  رادیوآزادی ، اخبار شام ، 19 نوومبر

26 - روزنامۀ گاردین :  از دو برادر زادۀ کرزی درامریکا یاد آورشدکه در بوستون و کلفرنیا به  جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر و زندانی بودند که بعد از حبس رها و اکنون شرکای کلان کمپنی های خصوصی  مانند "وطن گروپ" هستند . این روزنامه در ضمن در تبصرۀ خود از درآمد سالانۀ طالبان ازناحیۀ قاچاق مواد مخدر یاد کرده و افزود که هزینه های ترانسپورتی نیرو های خارجی معادل ده چند درآمد ناخالص ملی سالانۀ افغانستان است . طلوع ، اخبار صبح ، 18 نوومبر

 

27 -  ویسا ، شمارۀ 1061 ، 16 نوومبر

28 -  ویسا ، شمارۀ 1061 ، 16 نوومبر

 

 

 

    وزیر دفاع آلمان تمدید نیرو های آلمان را مشروط به پیشرفت دولت افغانستان در برابر فساد اداری خواند . در امواج آزادی ، رادیو آزادی ، اخبار صبح ، 13 نوومبر 

وزیر دفاع هالند : دولت هالند 30 ملیون کمک های خود را تا زمانی به افغانستان نخواهد فرستاد که در کار این دولت در مبارزه با فساد گام  جدی برداشته نشود . در امواج آزادی ، رادیو آزادی ، اخبار صبح ،

 

 

 روزنامۀ امریکایی  : امریکا نباید از کرزی بحیث خریطۀ بکس استفاده نکند . هر زمانی که بخواهد ، بروی بکس بزند . اگر نمی خواهد او را در کنار داشته باشد  ، پس مانع برقرار رابطۀ او با دیگران نیز نشود . 18 نوومبر ، را دیو آزادی

 

 

محمد اسحاق الکو لوی سارنوال ادعای گرفتاری دو وزیر را از سوی اداره اش رد کرد . الکو لوی سارنوال گفت که اکنون اداره اش روی دوسیۀ دو وزیر کار میکند که چکری شامل آنها نیست . شما راپور سندی تایمز را تایید میکنید ؟ تا  حال چنین امری  صادر نشده است .

از تمامی وزیران یا تنها از چکری را رد  می کنید . متاسفانه که نام وزیر ها را نمی گیرم ؛ اما روی دوسیه های دو وزیر کار می کنیم و وظیفۀ ما حالا جمع آوری اسناد است . چرا نام وزیران را افشا نمی کنید ؟ بعد از اجرای حکم محکمه اسامی آنها را افشا خواهیم کرد و این کار را برویت احکام قانون اساسی انجام میدهیم . قانون اساسی میگوید : تا زمانیکه محکمه فیصله یی در مورد جرم شخصی صادر نکرده باشد ، نمی توان شخصی را متهم یا محکوم برشمرد . (فضل احمد فقیریار معاون لوی سارنوالی )  .  رادیوآزادی ، اخبار صبح ، 23 نوومبر

 

روند سیاسی و نظامی در افغانستان به سوی دیگری میرود که ساخت و ساز های تازۀ سیاسی و نظامی را در پی دارد


November 30th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات